Vasalat karbantartás

A nyílászárók minden esetben karbantartást vagy gondozást igénylenek. A 60-as és 70-es években készült ajtók és ablakok, mondhatni az örökkévalóságnak készültek, de az idő ezekkel is elbánt. Ebben az időben elsősorban fa ablakok és ajtók készültek, amelyeket a hőhatás és a hibás karbantartás tudott a legjobban tönkretenni. A festők szinte minden esetben a vasalatot is lefestették vagy lazúroztak, ezek pedig ragasztóként működnek a nyílászárókban.

A 2000-es években megjelentek a „műanyag ablakok”, amiket úgy hirdetnek, hogy teljesen gondozásmentesek, nem igényelnek semmilyen karbantartást. Ez még a keretre és a tokra igaz is, a szerkezet valóban gondozásmentes, viszont az abban működő zárszerkezeteket folyamatosan figyelemmel kell kísérni, és ha szükséges azokat állítani kell, vagy olajozni.

Mit is jelent a nyílás zárók vasalatainak a karbantartása?  - Hosszú élettartamot, kevés hibalehetőséget.

A legjobb és legegyszerűbb olajozó a WD-40, ezzel szinte biztos, hogy nem mondtunk semmi újat. Ám egy fa nyílászárónál érdemes figyelni, hogy a fa szerkezet ne nyelje be az olajat, különben sokáig kellemetlen szag fog uralkodni. Minden esetben csak keveset, és kizárólag a mozgó alkatrészek környékét kell olajozni. Ez minden márka-, és minden ajtó- vagy ablak típusra igaz.

A Maco és G-U vasalatok minden esetben jelölik, ha a szerkezet igényel olajozást, karbantartást. Ezeknél évenként egyszer érdemes végig menni, akkor is, ha semmi gond nincs, hiszen a gyári kenőanyag egy idő után kiszárad a vasalatból, és ha ezt nem pótoljuk semmilyen módon, akkor könnyedén törés lehet egy egyszerű zárási mozdulatnál.

Vannak összetettebb teraszajtók, amik nemcsak buknak és nyílnak, hanem esetleg toló mozgást is végeznek. Ebből kétféle lehet, toló – bukó és emelő – toló.

A toló-bukó ablakok esetében kisebb mozgó szárnyat lehet elkészíteni, itt kétféle mozgást végezhet az adott ajtó, lehet szellőztetés céljából buktatni, illetve a teljes kinyitást az ajtó oldalsó irányába való tolásával lehet végrehajtani. A buktatásnál a bukó olló végzi a fő feladatot, ezt érdemes ellenőrizni, hogy semmilyen szennyeződés ne legyen a környezetében, illetve az olló részét időközönként kenőanyaggal el lehet látni. A toló kocsi résznél szintén arra kell odafigyelni, hogy ne legyen semmi az útban, főleg, amikor a zárást hajtjuk végre. Itt is a görgő részt időközönként lehet kenni. A toló – bukó szerkezetben is van rúdzár, de ez más típusú, mint ami a bukó-nyíló ajtókban található.

Rúdzár csere esetében minden esetben győződjünk meg, valóban ezzel van-e a probléma. A Maco vasalattal szerelt alumínium ablakoknál sok esetben a nagy, hosszú kilincstalpnál lévő szerkezet törik el. Ennek a beszerzésében tud segíteni a budapesti Kulcskirály zárszaküzlet.

Az emelő-toló ajtók esetében hatalmas ajtószárnyakról is beszélhetünk, aminek a súlya több száz kilogramm is lehet. Ezeket az ajtókat nem érdemes egyedül szerelni, mivel a javításnál, illetve a hibaelhárításnál minden esetben le kell emelni a mozgó szárnyat a küszöbről. A hosszú kilincs emelőkarként dolgozik, annak az elmozdításával tudjuk a szerkezetet felemelni, majd könnyedén eltolni az ajtót. Fontos, hogy a küszöböt mindig tartsuk tisztán, és szennyeződésektől mentesen, ezzel növelhetjük meg az emelő-toló ajtónk élettartamát.

Ezekben is található „rúdzár” de ez egy speciális, nem a hagyományos vasalat. A legtöbb emelő – toló vasalatot a Németországi G-U szállítja a beépítőknek, a hozzá megfelelő küszöbbel.

ajtózár, ajtózár Budapest, műanyag ajtózár, műanyag ajtózár Budapest
ajtózár, ajtózár Budapest, műanyag ajtózár, műanyag ajtózár Budapest
ajtózár, ajtózár Budapest, műanyag ajtózár, műanyag ajtózár Budapest